Aktiviti
5 : Maskot-boneka.
Masalah
yang dihadapi oleh Cikgu Daniel ialah murid tidak mengendahkan beliau semasa
proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Hal ini mungkin berlaku akibat
daripada aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang beliau jalankan adalah
kurang menarik dan membosankan. Bagi mengatasi masalah ini, saya mencadangkan
agar cikgu Daniel melakukan aktiviti ‘Maskot-boneka’. Bagaimana? Senang sahaja,
sebagai contoh, sekiranya pada hari itu cikgu Daniel ingin mengajar mata
pelajaran Sains di bawah tema haiwan, cikgu Daniel boleh memakai maskot haiwan
atau membawa boneka haiwan ke dalam kelas. Berikut adalah contoh maskot dan
boneka yang boleh digunakan:
Gambar 1.0 : Maskot harimau
|
Gambar 1.1 : Boneka tangan
|
Gambar 1.2 : Boneka tangan
|
Aktiviti ini ialah sebagai aktiviti penarik atau lebih tepat lagi
sebagai set induksi yang dilakukan dengan tujuan menarik perhatian pelajar
untuk memberi fokus dan mendatangkan tanda tanya kepada murid terhadap isi
pelajaran yang akan disampaikan oleh cikgu Daniel pada hari itu.
No comments:
Post a Comment