Tuesday, 30 April 2013

AKTIVITI 5 : MASKOT-BONEKA


Aktiviti 5 : Maskot-boneka.

Masalah yang dihadapi oleh Cikgu Daniel ialah murid tidak mengendahkan beliau semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Hal ini mungkin berlaku akibat daripada aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang beliau jalankan adalah kurang menarik dan membosankan. Bagi mengatasi masalah ini, saya mencadangkan agar cikgu Daniel melakukan aktiviti ‘Maskot-boneka’. Bagaimana? Senang sahaja, sebagai contoh, sekiranya pada hari itu cikgu Daniel ingin mengajar mata pelajaran Sains di bawah tema haiwan, cikgu Daniel boleh memakai maskot haiwan atau membawa boneka haiwan ke dalam kelas. Berikut adalah contoh maskot dan boneka yang boleh digunakan:




Gambar 1.0 : Maskot harimau

Gambar 1.1 : Boneka tangan

Gambar 1.2 : Boneka tangan

Aktiviti ini ialah sebagai aktiviti penarik atau lebih tepat lagi sebagai set induksi yang dilakukan dengan tujuan menarik perhatian pelajar untuk memberi fokus dan mendatangkan tanda tanya kepada murid terhadap isi pelajaran yang akan disampaikan oleh cikgu Daniel pada hari itu. 




No comments:

Post a Comment