PENGENALAN
Carta gerak dan carta pusing ini merupakan salah satu aktiviti yang boleh
dijalankan oleh guru di dalam bilik darjah sebagai aktiviti peneguhan kepada
para pelajar untuk melakukan tingkah laku sebagaimana yang diinginkan oleh
guru. Carta gerak dan carta pusing ini mempunyai konsep yang hampir sama dengan
konsep pemberian token. Menurut John W. Maag, (2004), di dalam teknik ini, pelajar
akan memperoleh ganjaran apabila mereka melakukan tingkah laku yang diharapkan
oleh guru.
KELEBIHAN AKTIVITI
Aktiviti ini mempunyai banyak kelebihan antaranya ialah, seperti
berikut;
i.
Sebuah
aktiviti yang menyeronokkan dengan unsur-unsur permainan.
ii. Murid-murid akan berasa kurang tertekan dengan
peraturan yang telah ditetapkan oleh guru.
iii. Dapat memberikan gambaran visual kepada pelajar mengenai betapa dekatnya mereka untuk mendapatkan
hadiah daripada guru, Hal ini akan
menjadikan pelajar sentiasa bersedia melakukan tingkah laku yang guru inginkan.
iv. Menjadikan kelas lebih terurus.
LANGKAH-LANGKAH
PELAKSANAAN
Berikut adalah langkah-langkah untuk menjalankan aktiviti ini.
I.
Guru
menyediakan satu gambar titik-ke-titik untuk setiap pelajar.
II. Apabila pelajar melakukan tingkah laku yang diingini,
pelajar mendapat peluang untuk menyambung titik pada gambar dengan pengawasan
guru. Tetapi jika pelajar melakukan tingkah laku bermasalah, guru akan memadam
sambungan titik-titik tersebut iaitu satu sambungan untuk setiap satu tingkah
laku bermasalah, di hadapan pelajar itu, agar pelajar itu tahu akan kesalahan
yang telah dilakukannya.
III. Setelah titik-titik itu disambung sehingga ke ‘titik
istimewa’, pelajar mendapat peluang untuk memutarkan carta pusing, di mana pada
carta pusing tersebut terdapat gambar atau nama hadiah yang mereka akan dapat.
IV. Sekiranya, gambar titik-ke-titik itu telah siap, guru akan memberikan pelajar
peluang sebanyak dua atau tiga kali untuk memutarkan carta pusing tersebut.
KESIMPULAN
Aktiviti ini adalah sebagai aktiviti peneguhan bagi
membentuk persekitaran bilik darjah yang positif, di mana pelajar perlu
mengikuti peraturan dan menjalankan rutin bilik darjah yang telah ditetapkan. Aktiviti
ini bukan sahaja dapat menerapkan nilai tanggungjawab dan disiplin dalam
kalangan ahli kelas namun dalam masa yang sama mempunyai unsur permainan yang
mana membuatkan pelajar berasa seronok dan lebih bermotivasi.
Wah, aktiviti yg bagus tuk mengelakkan pelajar tidur dan belajar tanpa tertekan...hehehe...sempoi n relex...goooooddd jooooobbbb :)
ReplyDeletejamri... thnx for ur comment.. :) yela.. utk plajar2 suke tido cm ko.. tp tahniah jugak.. blog ko sgt2 menarik.. respect la ...
ReplyDeletetak makan masa ke buat macam ni? kalau ramai yang berkelakuan diingini macam mana ye?
ReplyDeleteAktiviti sebegini boleh dilaksanakan dalam perancangan pengajaran yang lebih panjang masanya..insyaAllah..
ReplyDeleteidea mmg bagus.... bleh la try time pbs....mana tau kena ganti kelas...haha.... kalau ada yg tido memang salah cikgu la...
ReplyDeleteinsyaALLAH.. anda pon boleh apply kat PBS jugak.. :)
ReplyDelete